هژار
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ هژار
آرشیو وبلاگ
      جی ژوان ()
در باره استاد مظهر خالقی نویسنده: هژار - ۱۳۸٤/٢/٢۳

استاد مظهر خالقی پس از زنده یاد سید علی اصغر کردستانی، به عنوان استاد مسلم 
      آواز کردی معاصر معروف است، زیرا اکثر کردها معتقدند که صدای محزون و لحن
      دلنشین او هر شنونده ای را مجذوب و محظوظ می کند اما متاسفانه در بیست سال
      اخیر کمتر شاهد فعا لیتی جدی از وی بوده ایم و همچنان به غیبت و سکوت خود ادامه
      داده است.در صورتی که حضور پرشور و فعالیت جدی هنرمندان کرد در موسیقی معاصر
      ایران پس از انقلاب بسیار مشهود و انکار ناپذیر است ، هنرمندانی از چند نسل
      مختلف مانند " یوسف زمانی ، میرزاده ، فرج پوری ، ناظری ، کامکار ، عندلیبی ، 
                                                

 تعریف ، ساعد ، پور ناظری ،خاک طینت  و ....    " ، که البته برادران یوسف

      زمانی را جزو بنیان گذاران موسیقی کردی به شیوه ای علمی و آکادمیک در ایران
      می شناسند.
      
      با وجودی که در باره موسیقی کردی ، منبع و ماخذ جامع و یا اطلاعات منظم و 
      مدونی در دست نیست ، اما در موسیقی معاصر ایران اکثر استادان و صاحب نظران به
      قدمت و غنای موسیقی کردی اعتراف می کنند، زیرا ملودی ،ریتم و رنگ یا ضربی
      موسیقی کردی را  کمتر کسی هست که درگوشه های موسیقی ملی ایران بارها نشنیده
      باشد. در این رابطه  پرویز مشکاتیان معتقد است که گذر از موسیقی ایران زمین
      بدون توجه به موسیقی کردی امکان پذیر نیست و محمد موسوی  هم می گوید: " گاه
      در برابر غنای موسیقی کردی باید تسلیم شد".
       در میان هنرمندان معاصر آواز  کردی -  شهرام ناظری، جلال الدین محمدیان،
      محمد رضا دارابی، صدیق تعریف، بیزن کامکار، علاالدین باباشهابی، عزیز شاهرخ،
      عباس کمندی، حسین شریفی، بهروز توکلی، عمر دزه ای، ناصر رزازی، نجم الدین
      غلامی، رشید فیض نزاد و...-  خلاء غیبت و سکوت چند ساله استاد مظهر خالقی
      بسیار محسوس است. هر چند که هیچ کدام از این هنرمندان،  قریحه و سبک موثر
      خالقی را نادیده نمی گیرند و حتی  ملودی ها و نغمه های او را به عنوان گنجینه
      آواز کردی معرفی می کنند.
         
         
             مظهر خالقی  در شهریور سال ۱۳۱۸ در سنندج -  در میان خانواده ای از
      مشایخ کردستان -  دیده  به جهان گشود . در اعوان جوانی نخست به مدت ۱۱ سال به
      آموختن و فراگیری موسیقی اصیل ایرانی و تمرین سبک ها و ردیف های آواز فارسی
      پرداخت و اولین اجرای  آواز او در اواخر دهه سی در رادیو سنندج به زبان فارسی
      ضبط شده است.. وی سپس  در رشته فیزیک در دانشگاه تهران ادامه تحصیل د ا د و
      بنا به تحصیلات دانشگاهی ابتدا در دبیرستان های تجریش و شمیران دبیر درس
      ترمودینامیک بود ، اما دوستی با شاد روان انجوی شیرازی او را به رادیو کشانید
      تا به ترجمه مطالب ادبی  و هنری زبان کردی بپردازد و به همراه دیگر هنرمندان
      کرد – مانند یوسف زمانی ، کامکار ، مجتبی میرزاده ، سواره ایلخانی زاده ،
      محمد صدیق مفتی زاده ، محمد کمانگر ، فریدون مرادی ، شکر الله بابان ، عثمان
      احمدی ، ابراهیم ستوده ، عابد سراج الدینی و...- به ترویج و اشاعه زبان و
      ادبیات کردی کمک کند.در  حین همکاری با ارکستر رادیو ،  خالقی  با اکثر
      هنرمندان وزارت فرهنگ و هنر مانند " ناصری ، کسروی ، بهاری ،  حنانه ، گلسرخی
      ، شجریان و..." آشنا می شود و تحت تاثیر آنان تجارب و آموخته هایش را سمت و
      سوئی خاص می دهد .
          در همان اوائل فعالیت هنری مظهر خالقی ، حنانه  ، کسروی و یوسف زمانی ،
      صدای او را به عنوان صدای ممتازی شتاختند که جنس صدایش شباهت زیادی به
      غلامحسین بنان ، استاد فقید آواز ،  دارد و با وجود اظهار علاقه خالقی به
      ادامه اجرای آواز فارسی ، حنانه مانع او  می شود زیرا اعتقاد داشت در میان
      فارس ها ، خالقی  خوانند ه ای درجه سه می شود اما نغمه خوش الحان او  در میان
      کردها بر صدر خواهد نشست! و پیش بینی او واقعیت داشت ،  زیرا در اواخر دهه
      چهل ئ آغاز رسمی فعالیت هنری او در رادیو کردی با همکاری ارکستر مشیر همایون
      شهردار - از پیشکسوت های هوشمند موسیقی ایرانی – آوازهایش با استقبال بی نظیر
      مردم کرد مواجه شد که در این باره  صدیق تعریف  مغتقد است " خالقی در همان 
      آغاز به اوج شهرت رسید و همچنان در آن قله افتخار مانده است ".
      
      خالقی پس از ضبط و اجرای بیش از ۲۵۰ آهنگ فولکلور و  ترانه های اصیل  کردی ،
      در اواسط دهه ۵۰  مدیریت سازمان رادیو و تلویزیون  کرمانشاه را عهده دار
      میشود و بنا بر یک سوء  تفاهم نامیمون در دوران انقلاب ، به اتهام همکاری
      احتمالی او، به عنوان یکی از مدیران ارشد دستگاه دولت شاهنشاهی   با سا واک ،
      دستگیر و چند هفته ای زندانی می شود -  و آن بر چسب سیاسی و هاله ابهام موجب
      رنجش خالقی و قهر او از عرصه هنر شد -  اما سر انجام بنا به مساعدت اهالی
      فرهنگ در رفع سو ء تفاهم پیش آمده ،با کمک جلال طالبانی از طریق کردستان 
      عراق راهی انگلستان می شود- زیرا مظهر خالقی و طالبانی هر دو دختران ابراهیم
      احمد ، نویسنده نام آشنای کرد ،  را به همسری اختیار کرده اند و اثر معروف
      زانی گل << درد زایمان ملت >>   با ترجمه های محمد قاضی ودکتر عرفان قانعی
      فرد به زبان فارسی در بازار کتاب عرضه شده است -  و سالهای بعد  در لندن  رحل
      ا قامت می افکند و از آن روز تاکنون به ایران بازنگشته است، هر چند بارها به
      طور رسمی از سوی نهادهای هنری از وی دعوت شد تا آشتی طلبد و به مام وطن
      بازگردد ، اما تاکنون با سر عتاب رفته است! هر چند که پخش تصویر و صدای خالقی
      پس از انقلاب بنا بر دلایل نامعلومی در رسانه های رسمی و محلی جمهوری اسلامی
      ممنوع بوده است.
      
          مظهر خالقی آخرین بار در اواخر دهه ۶۰ در یک مجموعه کنسرت دور اروپا به
      همراهی هنرمندانی مانند  سعید فرج پوری، رضا شفیعیان ، مجید درخشانی ، رضا
      قاسمی -  نوازنده سه تار  و نویسنده داستان  ارکستر شبانه –  در اجرا ی صحنه
      ظاهر شد ، اما پس از آن تا به امروز اثر جدیدی را اجرا نکرده و همچنان در
      سکوت وعزلت و اندوه غربت مانده است. هم اکنون پس از تحولات اخیر کردستان عراق
       دست اندر کار تحقیق و نگارش درباره موسیقی کردی است و در عین حا ل مدیریت
      انستیتوی میراث فرهنگی کردستان عراق را بر عهده دارد.
      اندیشه هنری و سیاست حرفه ای خالقی را میتوان تا حد زیادی به استاد  محمد رضا
      شجریان  شبیه دانست ، زیرا همواره از موسیقی مبتذل و غیر اصیل پرهیز داشته
      است و ایجاد محدودیت قانونی دولت برای پخش و اجرای موسیقی اصیل را عامل اصلی
      ایجاد موسیقی مبتذل و کافه ای می داند که کمتر جوهر و اصالت موسیقی ایرانی را
      دارد.مظهر خالقی به شدت به حفظ اصالت اخلاقی و هویت هنری در اجرای کار هنری
      باور دارد و اینکه موسیقی دان متولی فرهنگ و راوی جامعه است و باید حرمت

ان نگه داشته شود


   


     

  نظرات ()
مطالب اخیر گور غریب شهیدان دیاربکر جنایتی که‌ پس از هفتاد سال بی گناهی مطالبه‌ می شوند لهجه ی کلهری بنیانگذار عرفان در شعر کلاسیک کُردی است کرمانشاه خط مقدم قلع و قمع تاریخ و فرهنگ کرد محمد جزا درگذشت حلبچه آرام بخواب کامکارها حلقه وصل فرهنگ ها موسيقی کردی ئه گر خه می نان لیم گری سیه مالی نوه رضا موزونی
کلمات کلیدی وبلاگ زبان کردی (۱) عباس جلیلیان (۱) کردی کلهری (۱) دایزه المعارف کردی (۱)
دوستان من دانلود آهنگهاي كردي پرتال زیگور طراح قالب